Jest to program i plan nauczania wraz z doborem literatury muzycznej do przedmiotu audycje muzyczne dla klas IV-VI.
AUDYCJE MUZYCZNE
PROGRAM NAUCZANIA DLA KLAS IV, V , VI
OPRACOWAŁA – KATARZYNA KUZARA
CELE NAUCZANIA
Celem nauczania przedmiotu audycje muzyczne jest: -rozwijanie zainteresowań ogólnomuzycznych ucznia -wytworzenie nawyku świadomego słuchania utworów muzycznych poprzez uwrażliwienie -ucznia na muzykę i rozwijanie potrzeby słuchania utworów -zapoznanie ucznia w oparciu o słuchane utwory z podstawowymi wiadomościami o muzyce -pogłębienie umiejętności słuchania utworów i rozpoznawania podstawowych pozycji klasyki -muzycznej -wzbudzenie zamiłowania do samodzielnego studiowania pozycji bibliograficznych -poznawania arcydzieł literatury muzycznej -wysłuchanie znacznej liczby utworów czołowych kompozytorów polskich i europejskich -zapoznanie uczniów z sylwetkami najwybitniejszych twórców muzyki polskiej i światowej -wzbogacenie słownictwa muzycznego -zainteresowanie uczniów współczesną kulturą muzyczną w Polsce
TREŚCI NAUCZANIA
-wiedza w zakresie instrumentarium, rodzajów głosów ludzkich i zespołów muzycznych -rozróżnianie barw instrumentów muzycznych, głosów ludzkich i rodzajów zespołów wykonawczych -znajomość poszczególnych elementów dzieła muzycznego z uwzględnieniem typów melodyki, rytmiki, harmoniki i rodzajów artykulacji, dynamiki i agogiki -wiedza o fakturze polifonicznej i homofonicznej oraz sposobach kształtowania formalnego (kształtowanie okresowe i ewolucyjne) -wiedza w zakresie środków wyrazu w muzyce ze szczególnym wskazaniem cech muzyki, które ten wyraz wyznaczają -znajomość charakterystycznych cech tańców polskich i obcych -znajomość biografii i twórczości wybitnych kompozytorów polskich i europejskich -wiedza w zakresie podstawowych gatunków i form muzycznych
UMIEJĘTNOŚCI UCZNIÓW
-znajomość elementów dzieła muzycznego -umiejętność określania w utworach muzycznych faktury homofonicznej i polifonicznej oraz zastosowanych środków wyrazu -umiejętność rozróżniania typów melodyki, rytmiki, artykulacji i dynamiki -umiejętność rozróżniania barw instrumentów muzycznych oraz typów głosu ludzkiego -umiejętność rozpoznawania rodzajów zespołów muzycznych -umiejętność posługiwania się terminologią muzyczną -umiejętność rozpoznawania i określania podstawowych cech charakterystycznych polskich tańców narodowych i obcych -umiejętność określania cech podstawowych gatunków i form muzyki -znajomość sposobów kształtowania dzieła muzycznego -osiągnięcie podstawowej wiedzy na temat życia i twórczości czołowych kompozytorów polskich i europejskich -znajomość literatury muzycznej wysłuchanej i omówionej na lekcji
UWAGI DO REALIZACJI MATERIAŁU NAUCZANIA
Treści programowe przedmiotu audycje muzyczne są realizowane w cyklu trzyletnim w wymiarze 1 godziny tygodniowo. Istotą przedmiotu jest przybliżenie uczniom świata muzyki , zapoznanie z podstawowymi wiadomościami o muzyce i osłuchanie z podstawowym repertuarem klasyki muzycznej. Nauczanie przedmiotu ma na celu wyrobienie w uczniach nawyków słuchowych oraz przybliżenie im zagadnień z życia twórców poszczególnych epok. Poznanie i omówienie podstawowego repertuaru literatury muzycznej uwrażliwi ucznia i pozwoli mu w miarę czasu na głębszą analizę dzieł i samodzielne poznawanie świata muzyki. Ponadto omówione zagadnienia z form muzycznych, instrumentoznawstwa, folkloru muzycznego oraz twórczości czołowych kompozytorów będą dla ucznia podstawą dla dalszej nauki literatury muzycznej i historii muzyki.
KRYTERIA OCENY UCZNIA
Podstawą ocenu ucznia będą pisemne sprawdziany i testy z zakresu materiału teoretycznego i i repertuaru obowiązkowego oraz samodzielnie przygotowane przez ucznia prace na wybrany temat. Ocena semestralna i końcowa uwzględnia również aktywność ucznia na lekcji, systematyczność pracy ucznia i zainteresowanie zagadnieniami muzycznymi. Sprawdzanie wiadomości odbywać się będzie po omówieniu grupy zagadnień. Na zakończenie 3-letniego cyklu nauczania przedmiotu audycje muzyczne przewidziany jest egzamin końcowy w formie testu obejmującego materiał teoretyczny i obowiązkowy materiał repertuarowy. LITERATURA PRZEDMIOTU
MATERIAŁY POMOCNICZE DLA NAUCZYCIELA
Ardley N.: Instrumenty muzyczne, Warszawa 1992 Chomiński J.: Formy muzyczne, Warszawa 1976 ChylińskaT, Haraschin S, Schaeffer B.: Przewodnik koncertowy, PWM 1991 Ekiert J.: 500 zagadek muzycznych, Warszawa 1966 Fangorowa K.: Zarys historii muzyki, Kraków 2001 Garmond P.: Kompozytorzy znani i mniej znani, Warszawa 1994 Grabkowski E. Winowicz K.: Towarzystwo Muzyczne im. H. Wieniawskiego, Warszawa 1985 Kowalska M.: ABC historii muzyki, Kraków 2001 Kański J.: Przewodnik operowy, PWM 1966 Kisielewski S.: Gwiazdozbiór muzyczny, PWM Kraków 1972 Łętowscy J.E.: Przygoda z operą, Warszawa 1991 Ochlewski T.: Dzieje muzyki polskiej, Warszawa 1983 Rudziński W.: Muzyka dla wszystkich, Kraków 1966 Schaeffer B. : Kompozytorzy XX wieku, t.I,II, Kraków 1990 Shermann R.: Muzyka klasyczna dla żółtodziobów, Poznań 2000 Sobiescy J.M.: Polska muzyka ludowa i jej problemy, PWM 1973 Waugh A.: Muzyka klasyczna. Nowy sposób słuchania, Warszawa 1997 Wójcie D.: ABC form muzycznych, Kraków 1999 Zieliński T.: Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku, Warszawa 1980
Encyklopedia muzyczna, red. E. Dziębowska , Kraków 1979 Encyklopedia muzyki, red. A. Chodkowski, Warszawa 1985
MATERIAŁY POMOCNICZE DLA UCZNIÓW
Gwizdalanka D.: Słowniczek oznaczeń i skrótów muzycznych, Poznań 1995 Habela J.: Słowniczek muzyczny, PWM 1977 Muchenberg B.: Pogadanki o muzyce,Kraków 1978 Panek W.: Świat muzyki, Warszawa 1990 Reiss J.W.: Mała historia muzyki, PWM 1987 Reiss J.W.: Mała encyklopedia muzyki, Warszawa 1960 Zganiacz –Mazur A.: Audycje muzyczne, Warszawa Schaeffer B.: Dzieje muzyki, Warszawa 1983 Monografie kompozytorów PODZIAŁ MATERIAŁU NAUCZANIA
KLASA IV
SEMESTR I 1.Podział muzyki ze względu na środki wykonawcze (muzyka instrumentalna, wokalna, wokalno-instrumentalna). 2.Obsada wykonawcza: - instrumenty strunowe a)instrumenty smyczkowe – twórczość N. Paganiniego – rozwój wirtuozostwa skrzypcowego, b)instrumenty strunowe szarpane c)instrumenty strunowe klawiszowe - instrumenty dęte (drewniane i blaszane),organy - instrumenty perkusyjne (membranofony i idiofony) - wybitni instrumentaliści naszych czasów 3.Orkiestra. Skład orkiestry symfonicznej 4.Partytura 5.Słynni dyrygenci 6.Typy głosów ludzkich 7.Galeria pięknych głosów – najwybitniejsi śpiewacy i śpiewaczki 8.Zespoły wokalne 9.Rodzaje chórów 10.Elementy dzieła muzycznego – melodyka, rytm, harmonika – agogika dynamika, kolorystyka, artykulacja 11.Życie i twórczość Jerzego Kurczewskiego. 12.Życie muzyczne w Polsce – słynni współcześni wokaliści, instrumentaliści i dyrygenci 13.Powtórzenie
SEMESTR II 1.Muzyka ludowa – ogólna charakterystyka 2.Działalność Oskara Kolberga 3.Polskie tańce narodowe: -polonez, krakowiak, kujawiak, oberek, mazur 4.Stylizacja muzyki ludowej – twórczość F. Chopina i S. Moniuszki 5.Tańce obce: – tańce francuskie: gawot, menuet, courant, marsz – tańce niemieckie: allemande, walc – tańce angielskie: gigue – tańce hiszpańskie: sarabanda, bolero – tańce czeskie: polka – tańce węgierskie: czardasz – tańce rosyjskie: hopak, trepak – tańce kubańskie: habanera 6.Tańce charakterystyczne 7.Rozwój suity barokowej 8.Suita w twórczości kompozytorów XVIII,XIX I XX wieku 9.Powtórzenie KLASA IV – PROPONOWANA LITERATURA MUZYCZNA
INSTRUMENTY STRUNOWE
Skrzypce:
J.S. Bach: Aria na strunie g F. Mendelssohn: Koncert skrzypcowy e-moll A. Vivaldi: 4 pory roku: Wiosna
Altówka:
G. Bacewicz: Koncert na altówkę
Wiolonczela:
K. Saint Saens: Karnawał zwierząt: Łabędź
Kontrabasy:
E. Grieg: I Suita Peer Gont, cz. IV W grocie króla gór – wstęp K. Saint Saens: Karnawał zwierząt: Słoń
Gitara:
J. Rodrigo: Concerto de Aranjuez Zespół gitarowy Cocotier
Harfa:
C. Debussy: Popołudnie Fauna; B. Smetana: Poemat symfoniczny Wełtawa
Fortepian:
F. Chopin: Koncert fortepianowy e-moll E. Grieg|: Koncert fortepianowy a-moll P. Czajkowski: Koncert fortepianowy b-moll
INSTRUMENTY DĘTE
Organy:
J.S. Bach: Toccata i fuga d-moll
Flet:
E. Grieg: I Suita Peer Gont, cz.I Poranek;
W. Lutosławski: Mała suita, cz.I Fujarka – flet piccolo
Obój: W. A. Mozart: Koncert C-dur na obój
Klarnet:
W.A. Mozart: Koncert A-dur , cz. II G. Gershwin: Błękitna rapsodia – wstęp
Fagot: E. Grieg: I Suita Peer Gont, cz. IV
Róg: W. A. Mozart: Koncert Es-dur na róg
Trąbka:
T. Albinoni: Koncert d-moll na trąbkę i orkiestrę R. Wagner: Cwał Walkirii z dramatu Walkiria
Puzony: M. Musorgski: Obrazki z wystawy : Wielka Brama Kijowska, Bydło (tuba)
Saksofon : K. Jarett i J. Garbarek: My song
INSTRUMENTY PERKUSYJNE:
K. Saint Saens: Karnawał zwierząt : Skamieniałości –ksylofon M. Musorgski: Obrazki z wystawy: Chatka na kurzej stópce – celesta M. Musorgski: Noc na Łysej Górze – dzwony I. Strawiński: Historia żołnierza, cz. III Marsz królewski – bęben E.Grieg: II Suita : Skarga Ingrid, A. Dworzak : Symfonia z Nowego Świata – kotły I. Strawiński: Pietruszka, cz. III – talerze G. Bizet: opera Carmen – kastaniety E. Grieg: I Suita Peer Gont, Taniec Anity – trójkąt
ORKIESTRA SYMFONICZNA
M. Ravel: Bolero; B. Britten: Wariacje i fuga na temat Purcella Orkiestra smyczkowa: W. A. Mozart: Eine kleine Nachtmusic
ELEMENTY DZIEŁA MUZYCZNEGO Melodyka: - kantylenowa : E. Grieg: Pieśń Solwegi z II Suity Peer Gont, J. S. Bach: aria z III Suity D-dur - ornamentalna: F. Chopin: cz. II koncertu fortepianowego f-moll - figuracyjna: M.R. Korsakow: Lot trzemiela, F. Chopin: Etiuda rewolucyjna - deklamacyjna: S. Rachmaninow : Vespers nr 9 Rytmika -Swobodna: Bogurodzica -okresowa: F. Chopin : Preludium A-dur - jednorodna: M. Rimski – Korsakow- Lot trzmiela - polirytmia: I. Strawiński Święto wiosny Harmonika: - modalna: Bogurodzica - funkcyjna: E. Grieg: Poranek - sonoryczna: W. Lutosławski : Muzyka żałobna Dynamika: E; Grieg: W grocie króla gór Kolorystyka: M. Ravel: Bolero Artykulacja Glissando; G. Gershwin: Błękitna rapsodia Con legno S. Moniuszko: mazur z opery Halka Tremolo: F. Chopin Cz. II koncertu fortepianowego f-moll Pizzicato E. Grieg: Taniec Anity
STYLIZACJE TAŃCÓW LUDOWYCH W MUZYCE ARTYSTYCZNEJ: S. Moniuszko: Mazur z opery Halka F. Chopin: Mazurek a-moll, D- dur; Polonez A-dur i As-dur H. Wieniawski: Kujawiak K. Szymanowski: Mazurki na fortepian, Harnasie G. Bacewicz: Oberek TAŃCE OBCE G. Bizet:Habanera z opery Carmen S. Prokofiew: Gawot z Symfonii klasycznej W.A. Mozart: Menuet z Eine kleine Nachtmusic P. Czajkowski: Walc kwiatów z Dziadka do orzechów I.J. Paderewski: Menuet G-dur M. Musorgski: Hopak z opery Jarmark Soroczyński D. Szostakowicz: Polka z baletu Złoty wiek F. Mendelssohn: Marsz weselny z suity Sen Nocy letniej TAŃCE CHARAKTERYSTYCZNE E. Grieg: Taniec Anity; Taniec arabski M.Musorgski: Taniec kurcząt w skorupkach A. Chaczaturian: Taniec z szablami SUITA J. S. Bach: III Suita orkiestrowa D-dur W.A. Mozart: Eine kleine Nachtmusic E. Grieg: I Suita Peer Gynt; M. Rimski-Korsakow: Szeherezada W. Lutosławski: Mała Suita
PODZIAŁ MATERIAŁU NAUCZANIA
KLASA V
SEMESTR I
1.Faktura dzieła muzycznego – polifoniczna, homofoniczna 2.Formy polifoniczne: kanon, fuga, inwencja, toccata, preludium 3.Zasady kształtowania utworu muzycznego: zasada podobieństwa (proste powtórzenie, progresja, powtórzenie wariacyjne); zasada kontrastu 4.Okresowa i ewolucyjna zasada kształtowania – przykłady form okresowych i ewolucyjnych 5.Pieśń i jej rodzaje 6.Życie i twórczość F. Schuberta 7.Instrumentalna forma trzyczęściowa 8.Forma allegra sonatowego 9.Rondo 10.Wariacje i środki techniki wariacyjnej 11.Muzyka absolutna i programowa 12.Muzyka sceniczna: Opera: - budowa opery(części wokalne: aria, recytatyw, duety, tercety; części instrumentalne: uwertura, intermezzo, antrakt) - opera seria i buffa - słynne teatry operowe Balet 14.Instytucje muzyczne Poznania 15.Konkursy i festiwale muzyczne w Polsce 16.J. Kurczewski – życie i twórczość 17.Powtórzenie
SEMESTR II
1.Ogólna charakterystyka średniowiecza
- chorał gregoriański - ars antiqua i ars nova - szkoła burgundzka - trubadurzy i truwerzy - wybitni kompozytorzy : G. de Machaut, G. Dufay
2.Średniowiecze w Polsce
- najstarsze zabytki muzyki polskiej: Bogurodzica, Gaude Mater Polonia, Breve Regnum - twórczość: Mikołaja z Radomia i Piotra z Grudziądza
3.Renesans – ogólna charakterystyka
- rozwój muzyki a’cappella - formy muzyki religijnej: msza i mote - formy muzyki świeckiej: madrygał, chanson - formy muzyki instrumentalnej: ricercar, canzona - najwybitniejsi kompozytorzy epoki renesansu: J. De Pres. Orlando di Lasso, G.P. da Palestrina
4.Renesans w muzyce polskiej
- kapela rorantystów - twórczość Wacława z Szamotuł, Marcina Leopolity i Mikołaja Gomółki-
5.- M. Zieleński i jego twórczość na przełomie epok
6.Barok – ogólna charakterystyka
- camerata florencka i epoka monodii akompaniowanej - rozwój opery: a)opera wenecka – C. Monteverdi b)opera neapolitańska – A. Scarlatti i G. Baptista Pergolesi c)opera francuska – J.B. Lully i J. P. Rameau
7.Rozwoj muzyki instrumentalnej
concerto grosso – A. Corelli koncert solowy – A. Vivaldi sonata klawesynistów A .Corelli twórczość klawesynistów francuskich
8.Rozwój cyklicznych form wokalno-instrumentalnych w epoce baroku: kantata, oratorium i pasja
9.Najwybitniejsi twórcy epoki baroku J.S. Bach – życie i twórczość J.F.Haendel – życie i twórczość
10.Barok w muzyce polskiej 11.Rozwój muzyki religijnej: twórczość. B. Pękiel, G. Gorczycki, M. Mielczewski, 12.S. Szarzyński 13.Rozwój muzyki instrumentalnej – twórczość Jarzębskiego 14.Powtórzenie
KLASA V – PROPONOWANA LITERATURA MUZYCZNA
Faktura polifoniczna: J.S. Bach: Toccata i fuga d-moll Faktura homofoniczna: W.A. Mozart: Eine kleine Nachtmusic F. Chopin: Preludium e-moll Zasady kształtowania utworu muzycznego: zasada podobieństwa: S. Moniuszko: Prząsniczka, E. Grieg: Śmierć Azy; F.Schubert: Pstrąg zasada kontrastu: M.K.Ogiński: Pożegnanie Ojczyzny – Polonez a-moll, moll. Brahms : taniec węgierski nr 5 Budowa okresowa L.van. Beethoven: IX Symfonia d-moll, cz. IV Oda do radości W.A. Mozart: Eine kleine Nachtmusic F. Schubert: Pstrąg Budowa ewolucyjna: J.S. Bach : Preludium c-moll (izomorficzna forma) J.S. Bach: toccata i fuga d-moll (polimorficzna forma) Pieśń i jej rodzaje: - zwrotkowa: F. Schubert: Polna różyczka; S. Moniuszko: Prząśniczka - zwrotkowo-wariacyjna: F. Schubert: Pstrąg -przekomponowana: F. Schubert: Wędrowiec - o swobodnej budowie F. Schubert: ballada Król Olch Instrumentalna forma trzyczęściowa: F. Schubert: Moment Musical , J. Brahms: Taniec węgierski nr 5, F. Chopin: Mazurek a-moll L. Boccherini: Menuet z kwintetu smyczkowego smyczkowego-A-dur Allegro sonatowe: W.A. Mozart: Symfonia g-moll, cz. I S. Prokofiew: Symfonia klasyczna, cz.I Rondo: C. Daquin: Kukułka W.A. Mozart: Marsz turecki z sonaty A-dur; Rondo G-dur Wariacje W.A. Mozart : Wariacje O vous dirai je maman L.van Beethoven: Symfonia c-moll, cz.II Muzyka absolutna: W.A. Mozart: Symfonia g-moll J. Brahms: IV Symfonia e-moll Muzyka programowa: H. Berlioz: Symfonia fantastyczna M. Musorgski: Obrazki z wystawy; Noc na Łysej Górze Muzyka sceniczna: Arie, recytatywy , duety i sceny zespołowe z oper: S. Moniuszko: Straszny Dwór; W.A. Mozart: Czarodziejski flet; C. Monteverdi: Orfeusz; C. Gluck: Orfeusz i Eurydyka Balet: P.Czajkowski: Jezioro łabędzie
Średniowiecze: Przykłady chorału gregoriańskiego G. de Machaut: Msza Notre Dame G. Dufay: Msza św. Jakuba Przykłady pieśni trubadurów Polskie średniowiecze: Bogurodzica. Breve Regnum. Gaude Mater Polonia, Mikołaj z Radomia: Magnificat Renesans: J.de Pres: Miserere G.P da Palestrina: Missa Pappae Marceli Orlando di Lasso: Echo. Matona mia cara Renesans w Polsce: M. Gomółka: Psalmy: Kleszczmy rękoma, Siedząc po niskich brzegach Wacław z Szamotuł: Już się zmierzcha, Ego sum pastor bonus, Ach mój niebieski panie M. Zieleński: Magnificat Barok: C. Monteverdi : opera Orfeusz (arie, recytatywy, sceny zespołowe) Rozwój muzyki instrumentalnej: A.Corelli: Concerto grossi op 6 A.Vivaldi: 4 pory roku A.Corelli: VI sonata La folia op 5 nr 6 C. Daquin: Kukułka J.S. Bach: - Koncerty Brandenburskie, Toccata i fuga d-moll, Koncert d-moll na 2 skrzypiec, Passacaglia c-moll, fragmenty z Pasji wg św Jana i Mateusza, Msza h-moll, Oratorium na Boże Narodzenia, Kantata: Gottes Zenit J.F. Handel: Muzyka na wodzie, Muzyka sztucznych ogni, Oratorium Mesjasz, concerto grosso, opera Xerkses- largo
Barok w Polsce: A.Jarzębski: Tamburetta z Canzoni e cencerti; G. Gorczyczki: laetatus sum, S. Szarzyński: Ale Regina , B. Pękiel: Audite mortales PODZIAŁ MATERIAŁU NAUCZANIA
KLASA VI
SEMESTR I
1.Ogólna charakterystyka klasycyzmu: - styl galant - szkoła manheimska - szkoła starowiedeńska 2.Rozwój form muzyki instrumentalnej: sonata, symfonia, koncert 3.Twórczość klasyków wiedeńskich: J. Haydn, W.A. Mozart. L. van Beethoven 4.Oświecenie w muzyce polskiej - pierwsze opery polskie: M. Kamieński: Nędza uszczęśliwiona; J. Stefani: Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale - rozwój muzyki instrumentalnej: twórczość symfoniczna: F. Ścigalski, F. Janiewicz, W. Dankowski 5.Ogólna charakterystyka romantyzmu 6.Kompozytorzy wczesnego romantyzmu; twórczość F.Schuberta, F.Mendelssohna i R.Schumanna – rozwój liryki wokalnej i instrumentalnej 7.Rozwój wirtuozostwa skrzypcowego – twórczość N. Paganiniego i K. Lipińskiego 8.Międzynarodowe Konkursy im. H. Wieniawskiego 9.Działalność K. Kurpińskiego i J. Elsnera w Polsce 10.F. Chopin – życie i twórczość. Międzynarodowe konkursy im. F. Chopina, Festiwale muzyczne w Polsce 11.Opera w I poł. XIX wieku – C.M. Weber i G. Rossini 12.Opera w II poł. XIX wieku- twórczość G. Verdiego, przedstawiciele weryzmu włoskiego: P. Mascagni, R. Leoncavallo, G. Puccini 13.R. Wagner – twórca dramatu muzycznego 14.Powtórzenie
SEMESTR II
1.Programowość w muzyce – H. Berlioz – twórca symfonii programowej 2.Ogólna charakterystyka neoromantyzmu niemieckiego: J.Brahms R. Strauss, R. Wagner. G. Mahler 3.Szkoły narodowe: -rosyjska: M. Rimski –Korsakow, A. Borodin, M. Musorgski - norweska: E. Grieg - czeska: B.Smetana, A. Dworzak - węgierska: F. Liszt - polska: H. Wieniawski, S. Moniuszko, Z. Noskowski, W. Żeleński 4.Impresjonizm – C. Debussy i M. Ravel 5.Ekspresjonizm – A. Skriabin – życie i twórczość 6.Muzyka na przełomie epok 7.Życie i twórczość I.J. Paderewskiego 8.Młoda Polska w muzyce: twórczość twórczość. Karłowicza i K. Szymanowskiego 9.Ogólna charakterystyka muzyki XX wieku: - neoklasycyzm w twórczości I. Strawińskiego, S. Prokofiewa i D. Szostakowicza - witalizm w muzyce B. Bartoka - działalność Grupy 6 – A. Honegger - pojawienie się dodekafonii i punktualizmu : A. Schoenberg, A. Webern i A. Berg - O. Messiaen i śpiewy ptaków - eksperymenty w muzyce: aleatoryzm w muzyce, fortepian preparowany-J.Cage, K.Stockhausen, P. Boulez 10.Jazz w muzyce klasycznej – twórczość G. Gershwina 11.Polscy kompozytorzy XX wieku: -W. Lutosławski - K. Penderecki - G. Bacewicz, W. Kilar, A. Koszewski… 12.Życie muzyczne w Polsce i na świecie….. 13.Powtórzenie
KLASA VI – PRZYKŁADY LITERATURY MUZYCZNEJ
KLASYCYZM J.|Haydn: Symfonie: Z uderzeniem w kocioł, Zegarowa, Z werblem na kotłach, Wojskowa W.A. Mozart: Symfonia g-moll; Symfonia C-dur; Requiem Requiem-moll, Eine kleine Nachtmusic, Msza koronacyjna C-dur, fragmenty z oper: Don Giovanni, Wesele Figara, Czarodziejski flet
L.van Beethoven: Symfonia Es-dur, c-moll,d-moll ; koncert fortepianowy Es-dur, Sonata cis-moll „Księżycowa”, sonata c-moll „Patetyczna” KLASYCYZM W POLSCE M.K.Ogiński : Polonez a-moll „Pożegnanie ojczyzny” Fragmenty z oper M. Kamieńskiego ROMANTYZM F. Schubert: ballada Król olch, VIII Symfonia h-moll „Niedokończona” F. Mendelssohn: Suita Sen Nocy letniej R. Schumann: Marzenie z „Sceny dziecięce”, Wesoły wieśniak z „ Album dla młodzieży, Koncert fortepianowy a-moll C.M.Weber Chór myśliwych z opery Wolny Strzelec G. Rossini: uwertura do opery Wilhelm Tel., Cyrulik Sewilski F. Chopin: Koncert fortepianowy e-moll, f-moll; Polonez As-dur; Sonata b-moll(marsz żałobny), Scherzo h-moll; etiuda rewolucyjna, mazurek a-moll N. Paganini: II Koncert skrzypcowy h-moll, cz. III rondo Opera w II poł XIX wieku: G. Verdi: Aida,Trawiata G. Bizet: Carmen G. Puccini: Tosca, Madame Butterfly R. Wagner: Cwał Walkirii z dramatu Walkiria, wstęp do opery Tristan i Izolda, Lohengrin-wstęp do III aktu Programowość H. Berlioz: Symfonia fantastyczna Neoromantyzm niemiecki J. Brahms: IV Symfonia e-moll (finał –passcaglia), I koncert skrzypcowy D-dur, Taniec węgierski nr 5 R. Strauss; Poemat symfoniczny: Dyl Sowizdrzał; Tako rzecze Zaratustra Impresjonizm C. Debussy: Światło księżyca, Morze, Popołudnie Fauna, preludia na fortepian M. Ravel: Bolero Szkoły narodowe: M. Rimski-Korsakow: Szeherezada, Lot trzmiela z opery Bajka o carze sułtanie M. Musorgski: Poemat symfoniczny Noc na Łysej Górze, Obrazki z wystawy, opera Borys Godunow P. Czajkowski: Koncert fortepianowy b-moll, balet Jezioro Łabędzie E. Grieg: I i II Suita Peer Gont B. Smetana: Poemat symfoniczny Wełtawa A. Dworzak: IX Symfonia e-moll „Z Nowego Świata” S. Moniuszko: Pieśni: Prząśniczka, Kozak, Pieśń wieczorna, Znasz-li ten kraj Mazur z opery Halka Aria z kurantem z III aktu opery Straszy Dwór ( aria Stefana) Aria Skułoby „ Ten zegar stary” z III aktu Straszny Dwór Aria Jontka z IV aktu opery Halka „Szumia jodły na gór szczycie” Aria Halki z II aktu: Gdyby rannym słonkiem H. Wieniawski: Polonez D-dur, Dur koncert skrzypcowy fis-moll, II koncert skrzypcowy d-moll, Z. Noskowski: poemat symfoniczny Step I. J. Paderewski: Menuet G-dur (6 humoresek) , Legenda, Koncert fortepianowy a-moll,Fantazja na tematy polskie Młoda Polska M. Karłowicz: Koncert skrzypcowy A-dur; poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie K.Szymanowski: Etiuda b-moll op. 4 nr 3 Źródło Aretuzy z cyklu Mity III Symfonia „ Pieśń o nocy” IV Symfonia koncertująca Balet Harnasie
Muzyka XX wieku
Strawiński: Symfonia psalmów na chór i orkiestrę, Święto Wiosny, Pulcinella, Pietruszka, Ognisty ptak S. Prokofiew: Symfonia klasyczna, II symfonia, Miłość do trzech pomarańczy B. Bartok : Muzyka na instrumenty strunowe, perkusję i czelestę; Allegro barbaro na fortepian (Mikrokosmos) A. Honneger: Pacific 231 A. Schoenberg: kantata Ocalały z Warszawy, Walc op. 23 O. Messiaen: Katalog ptaków, Kwartet na koniec świata J.Cage : 3 miniatury na instrumenty klawiszowe
Jazz w muzyce : G. Gershwin: Błękitna rapsodia; Summertime z Porgy and Bess
Muzyka polska w XX wieku:
W. Lutosławski:Gry weneckie (aleatoryzm kontrolowany), Muzyka żałobna; Mała suita, Łańcuch K. Penderecki: Tren pamięci ofiarom Hiroszimy na 52 instrumenty smyczkowe; Stabat Mater z Pasji wg św Łukasza, oratorium Siedem bram Jerozolimy G. Bacewicz: Koncert na orkiestrę smyczkową W. Kilar: Krzesany, Orawa. K. Górecki: III symfonia pieśni żałosnych; 3 utwory w dawnym stylu
Opracowała Katarzyna Kuzara
|